با پیشرفته‌تر شدن دوربین‌های دیجیتال، امروزه بسیاری از مردم دوباره به سراغ دوربین‌های آنالوگ قدیمیشان رفته‌اند. البته نه این‌که بخواهند دوباره با آن نگاتیوهای زمخت حساس به نور و تاریکخانه‌های پر از بوی دارو کار کنند، بلکه دوست دارند همان کارهایی را که با دوربین‌های آنالوگشان انجام می‌دادند، توسط دوربین مجهز امروزیشان نیز انجام دهند. عکاسی سیاه و سفید یکی از آن دلبستگی‌های قدیمی است. آموزش امروز در حقیقت ترکیبی از آموزش عکاسی دیجیتال و تصویرگری دیجیتال در فتوشاپ است. موضوع کار بسیار ساده است. تبدیل یک عکس رنگی به یک عکس سیاه و سفید!


ممکن است شما هم یک یا چند روش را برای انجام این کار بدانید، اما روش‌های انجام این کار بسیار متنوع است. جهت سیاه و سفید کردن یک عکس روشهای مختلفی گفته شده و در کل می‌شود گفت همانطور که خراب کردن یک دیوار راحت‌تر از ساختن آن است. سیاه و سفید کردن عکس هم بسیار راحت‌تر از رنگی کردن آن است.


اولین روش عکاسی سیاه و سفید هیچ ربطی به فتوشاپ ندارد. برخی از دوربین‌های دیجیتال امکان عکاسی سیاه و سفید را از همان داخل دوربین به شما می‌دهند. بنابراین تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که تنظیمات دوربینتان را تغییر دهید. اصولاً در این روش، از پردازش‌های داخلی دوربین برای حذف پیکسل‌های رنگی استفاده می‌شود و بستگی به تنظیمات خود دوربینتان دارد که در هر مدل و هر دوربینی متفاوت است. این روش بسیار ساده و سریع است و به هیچ دانش و نرم‌افزاری برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید نیاز ندارد.


در اینجا از برنامه فتوشاپ برای این کار استفاده می‌کنیم. البته در نرم‌افزارهای دیگر نیز روش کار تقریباً به یک شکل است و ممکن است ابزارها و منوها متفاوت باشند. همچنین پلاگین‌ها و برنامه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند با تنظیمات متنوعی که دارند این کار را برایتان انجام دهند (به عنوان مثال، برنامه‌های iphoto یا Picasa دارای فیلترهای سریعی برای تبدیل عکس‌ها هستند). تصویری که مشاهده می‌کنید را در فتوشاپ باز می‌کنیم.


 

روش اول: اولین و ساده‌ترین روش اینه که کلید Ctrl+Shift+U رو بزنیم و می‌بینیم که این عکسمون بلافاصله سیاه و سفید میشه.



روش دوم: کلید Ctrl+U رو گرفته و سپس گیره وسطی یعنی Saturation رو به عدد منفی ۱۰۰- همانند شکل تغییر وضعیت می‌دهیم.


 

روش سوم: از منوی Layer> New Adjustment Layer> Black & White رو اجرا می‌کنیم و در پنجره ای که باز می‌شود با تغییر درصد رنگها به اون تنظیمی که دلخواهمون هست می‌رسیم و بعد تایید می‌کنیم.


 

روش چهارم: محبوب‌ترین روش برای تبدیل عکس‌های رنگی به سیاه و سفید، استفاده از Channel Mixer است که از منوی Image> Adjustments> Channel Mixer قابل دسترسی هست ولی باید یادمون باشه که تیک Monochrome رو هم بزنیم. آخرین باری که از این تکنیک استفاده کردم، مقادیری که برای شروع مورد استفاده قرار دادم، به این شکل بود: B: پنج‌ درصد، G: سی‌ درصد و R: هفتاد درصد. هدف این است که عکس از دید خود شما خوشرنگ به نظر بیاید.


 

البته روشهایی که گفته شد از این قسمت یعنی Create new fill or adjustment layer هم قابل دسترسی هستند که در بالای لایه مورد نظر ایجاد می‌شوند و تغییرات را اعمال می‌کنند.


 

روش پنجم: هم اینه که از پالت Channels همه کانالهای رنگ رو خاموش کنیم و یکی از کانال‌ها رو روشن نگه داریم.


 

روش ششم: این روش هم خیلی ساده هست میتونیم یک لایه مشکی زیر عکسمون درست کنیم و مد رنگی عکسمون رو از حالت نرمال به Luminosity تبدیل می‌کنیم.

 


البته یک عکس سیاه و سفید کمی نیاز به تنظیمات داره و اگه بخواهیم به عکسی برسیم که مثل عکسهای قدیمی کمی طیف رنگ زیتونی و قهوه ای داشته باشه هم میشه در فتوشاپ با اضافه کردن کمی رنگ سبز یا قرمز به عکس به یه چنین طیف رنگی رسید که این امکان رو میتونیم در گزینه Black & White با کلید میانبر Alt+Shift+Ctrl+B پیدا کنیم و فقط کافیه وقتی این پنجره رو احضار کردیم قسمت Tint رو تیک دار کنیم و به طیف رنگی که می‌خواستیم عکس سیاه و سفیدمون برسه دسترسی پیدا کنیم.


 

البته روشهای دیگری هم وجود داره ولی ما سریع‌ترین روش‌ها رو گفتیم و امیدواریم که این مطلب مفید واقع شده باشه.


بیشتر بخوانید:


حمایت مالی
در صورت رضایت‌مندی از نوشته فوق، از وبلاگ ما حمایت کنید. قدردان حمایت شما هستیم.